İTİRAF (2001)
Çekim: Demirkubuz, İtiraf’ta boy çekimi/bel plan (medium shot) çekimlere ağırlık
vermiş, açı/karşı açı (reverse angle shot) ve genel plan çekimleri de
kullanmıştır. Filmin girişinde
karakterin gözünden gördüğümüz şehir manzarası ve filmin devamında görülen gece
ve gündüz farklı şehir manzaraları öznel çekimler ile gösterilirken,
karakterlerin karşılıklı konuşmaları açı/karşı açı çekimlerle
tamamlanmıştır. Üçüncü Sayfa’da ve Yazgı’da
da olduğu gibi “çerçeve içinde çerçeve” denilebilecek kapıların içlerinden
yapılan çekimler bulunmaktadır. Film boyunca mekanları gösteren genel plan
çekimlere rastlamak da mümkündür.
İzleyiciyi konumlandırma açısından arabanın arka koltuğundan yapılan
çekimler bu filmde de görülmektedir.
Ses:
Genel olarak sessizliğin hakim olduğu İtiraf filminde çoğunlukla ortam sesleri duyulmaktadır. Bu seslere ek olarak zaman zaman televizyon
sesi duyulur. Televizyondan gelen ses
belgesel filmlere ait seslerdir. Diyalogların ön planda olduğu filmde dış
sesler arka planda kalmaktadır.
Müzik: Filmde müzik kullanımı bir
kereye mahsus olmak üzere uzun bir sahne olan Ankara’ya dönüş yol sahnesinde görülmektedir.
Bu sahnede bir klasik müzik eserine ait
giriş bölümü kısa bir süre duyulur. Seçilen müzik parçasının bilgisi filmin
künyesinde yer almamaktadır.
Çevre Düzeni: İtiraf, Demirkubuz’un iç mekan ve dış mekan sahneleri dengeli kullandığı
filmlerindendir. Bu dengeye ek olarak,
iç mekan ve dış mekan arasında geçişlilik sağlayan pencereden dışarı bakanlar,
balkonlarda ve evlerin önünde, kapılarında geçen diyaloglar film boyunca
görülmektedir. İtiraf’ın çekildiği iç mekanlar arasında ilk sahnenin geçtiği
İstanbul’da bir ofis, İstanbul’da bir otel odası, Harun’un (Taner Birsel)
Ankara’daki evi, Harun’un Ankara’daki ofisi, bir restoran ve Süha’nın (İskender
Altın) evinin balkonu vardır. Yönetmenin
diğer filmlerine kıyasla, İtiraf
filminde geçen iç mekanlar, Nilgün’ün gecekondu evi hariç, aydınlık, iyi
döşenmiş, ferah denebilecek mekanlardır. Filmin geçtiği dış mekanlar sahneler
de ise Harun’un arabası, sokaklar, yollar, park, Taylan’ın annesinin evinin önü
ve Nilgün’ün (Başak Köklükaya) evinin önü görülmektedir. Diğer filmlerinde olduğu gibi, Demirkubuz bu
filminde de televizyon görüntülerine oldukça sık yer vermiştir. Bu televizyon görüntüleri arasında Bosna
Savaşı’na ait haber görüntüleri ve Fidel Castro’nun görüntüleri bulunmaktadır.
Giysi: Demirkubuz, İtiraf filminde diğer filmlerinden farklı olarak sosyo-ekonomik
açıdan üst sınıfa ait karakterlerin öyküsüne yer vermiştir. Bu çerçevede giysi
seçimi bu sınıfın niteliklerini yansıtır biçimdedir.
Kurgu: İtiraf filminin genelinde uzun çekimlerden oluşan yavaş bir kurgu
kullanılmıştır. Özellikle yol sahnelerinde uzun çekimler yavaş kurgu
oluşturacak şekilde birbiri ardına dizilmiştir. Karakterlerin diyalogları
sırasında açı-karşı açı çekimlerde ve uç çekimlerde kısa çekimlerden oluşan daha hızlı bir
kurgudan söz etmek mümkündür. Çekimler arası noktalamalarda kesmeler
kullanılmıştır. Filmin sonuna doğru
Harun’un hastaneye gitmek istemesi ve hastaneden çıkışı sırasında eksiltili
kurgu (elips) kullanımından söz edilebilir. Uyum açısından incelendiğinde çekim
ölçeğinde, kamera açısında, ışıkta, renkte, giyside ve donanımda devamlılık
vardır.
Işık:
Yönetmen, diğer filmlerinde olduğu gibi, İtiraf filminde de doğal/ortam ışığını kullanmıştır. Doğal /ortam
ışığı film boyunca daha dengeli bir şekilde kullanılmıştır. Birkaç sahnede ışık çok az kullanılarak yoğun
karanlık ve kapıdan giren ışık arasında kontrast arttırılmıştır. Bu tip bir ışık kullanımı Harun’un hastaneden
çıkışı sırasında görülmektedir.
Karakterlerin yatakta uyumadan yatarken yüzlerine düşen yarım ışık ve
gölgeler, karakterlerin içinde bulunduğu tekinsizliği destekler nitelikte ışık
kullanımına örnek oluşturmaktadır. Kimi sahnelerde ışığın kapanması, karanlık
bir kare oluşması yönetmen tarafından diğer sahneye geçiş öğesi olarak
kullanılmıştır.
Oyunculuk: Karakterlerin profesyonel
oyuncular tarafından canlandırıldığı filmde, yönetmenin diğer filmlerinde de
olduğu gibi oyunculuk doğal ve abartısızdır.
İnandırıcı oyunculuk sayesinde film
akışı kesintisiz bir şekilde devam eder.
İçerik: “Karanlık” Üstüne Öyküler
sersinin ikinci filmi olan İtiraf,
birinci film olan Yazgı ile aynı sene
yapılmıştır. Filmin ana karakterleri burjuva sınıfa mensup Mühendis Harun ve
eşi Nilgün’dür. Filmin başında iş için
İstanbul’a giden Harun ani bir kararla evine döner ve eşinin kendisini
aldattığını anlar. Dışarıda yenen bir
akşam yemeği sırasında Harun, Nilgün’ü duyduğu kuşkular hakkında konuşmaya
zorlar. Öfke, kıskançlık ve Nilgün’ün anlamazlıktan gelen tavırları sonucu
ikili arasındaki ilişki iyice gerilir.
Evde yaşanan tartışmalarla kopma noktasına gelen gerginlik; aşk, sevgi,
nefret, merhamet gibi duyguların patlamasıyla daha da karmaşık bir hal alır.
Film boyunca geçmiş ile hesaplaşma, suçluluk duygusu, İtiraf etme ve edememe, bunalım gibi duygular yaşanmaya devam
eder. Harun’dan ayrılan ve kendi yoluna
devam eden Nilgün’ün hikâyesini filmin sonuna doğru ortak arkadaşlarından
dinleriz. Yaşadıklarından uzaklaşmak isteyen
Harun başka bir ile yerleşecektir fakat duyduklarından etkilenir ve tekrar
yalnız kalmış olan Nilgün’ü görmeye gider.
Tereddütlerine rağmen Nilgün ile konuşur ve kendisiyle tekrar birlikte
olması için teklifte bulunur. Film sonu
açık bir şekilde biter.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder