23 Haziran 2012 Cumartesi

İTİRAF (2001)


İTİRAF (2001)

Çekim: Demirkubuz, İtiraf’ta boy çekimi/bel plan (medium shot) çekimlere ağırlık vermiş, açı/karşı açı (reverse angle shot) ve genel plan çekimleri de kullanmıştır.  Filmin girişinde karakterin gözünden gördüğümüz şehir manzarası ve filmin devamında görülen gece ve gündüz farklı şehir manzaraları öznel çekimler ile gösterilirken, karakterlerin karşılıklı konuşmaları açı/karşı açı çekimlerle tamamlanmıştır.  Üçüncü Sayfa’da ve Yazgı’da da olduğu gibi “çerçeve içinde çerçeve” denilebilecek kapıların içlerinden yapılan çekimler bulunmaktadır. Film boyunca mekanları gösteren genel plan çekimlere rastlamak da mümkündür.  İzleyiciyi konumlandırma açısından arabanın arka koltuğundan yapılan çekimler bu filmde de görülmektedir. 

Ses:  Genel olarak sessizliğin hakim olduğu İtiraf filminde çoğunlukla ortam sesleri duyulmaktadır.  Bu seslere ek olarak zaman zaman televizyon sesi duyulur.  Televizyondan gelen ses belgesel filmlere ait seslerdir. Diyalogların ön planda olduğu filmde dış sesler arka planda kalmaktadır.

Müzik: Filmde müzik kullanımı bir kereye mahsus olmak üzere uzun bir sahne olan Ankara’ya dönüş yol sahnesinde görülmektedir.  Bu sahnede bir klasik müzik eserine ait giriş bölümü kısa bir süre duyulur. Seçilen müzik parçasının bilgisi filmin künyesinde yer almamaktadır.

Çevre Düzeni: İtiraf, Demirkubuz’un iç mekan ve dış mekan sahneleri dengeli kullandığı filmlerindendir.  Bu dengeye ek olarak, iç mekan ve dış mekan arasında geçişlilik sağlayan pencereden dışarı bakanlar, balkonlarda ve evlerin önünde, kapılarında geçen diyaloglar film boyunca görülmektedir.  İtiraf’ın çekildiği iç mekanlar arasında ilk sahnenin geçtiği İstanbul’da bir ofis, İstanbul’da bir otel odası, Harun’un (Taner Birsel) Ankara’daki evi, Harun’un Ankara’daki ofisi, bir restoran ve Süha’nın (İskender Altın) evinin balkonu vardır.  Yönetmenin diğer filmlerine kıyasla, İtiraf filminde geçen iç mekanlar, Nilgün’ün gecekondu evi hariç, aydınlık, iyi döşenmiş, ferah denebilecek mekanlardır. Filmin geçtiği dış mekanlar sahneler de ise Harun’un arabası, sokaklar, yollar, park, Taylan’ın annesinin evinin önü ve Nilgün’ün (Başak Köklükaya) evinin önü görülmektedir.  Diğer filmlerinde olduğu gibi, Demirkubuz bu filminde de televizyon görüntülerine oldukça sık yer vermiştir.  Bu televizyon görüntüleri arasında Bosna Savaşı’na ait haber görüntüleri ve Fidel Castro’nun görüntüleri bulunmaktadır.

Giysi: Demirkubuz, İtiraf filminde diğer filmlerinden farklı olarak sosyo-ekonomik açıdan üst sınıfa ait karakterlerin öyküsüne yer vermiştir. Bu çerçevede giysi seçimi bu sınıfın niteliklerini yansıtır biçimdedir.   

Kurgu: İtiraf filminin genelinde uzun çekimlerden oluşan yavaş bir kurgu kullanılmıştır. Özellikle yol sahnelerinde uzun çekimler yavaş kurgu oluşturacak şekilde birbiri ardına dizilmiştir. Karakterlerin diyalogları sırasında açı-karşı açı çekimlerde ve uç çekimlerde  kısa çekimlerden oluşan daha hızlı bir kurgudan söz etmek mümkündür. Çekimler arası noktalamalarda kesmeler kullanılmıştır.  Filmin sonuna doğru Harun’un hastaneye gitmek istemesi ve hastaneden çıkışı sırasında eksiltili kurgu (elips) kullanımından söz edilebilir. Uyum açısından incelendiğinde çekim ölçeğinde, kamera açısında, ışıkta, renkte, giyside ve donanımda devamlılık vardır.

Işık:  Yönetmen, diğer filmlerinde olduğu gibi, İtiraf filminde de doğal/ortam ışığını kullanmıştır. Doğal /ortam ışığı film boyunca daha dengeli bir şekilde kullanılmıştır.  Birkaç sahnede ışık çok az kullanılarak yoğun karanlık ve kapıdan giren ışık arasında kontrast arttırılmıştır.  Bu tip bir ışık kullanımı Harun’un hastaneden çıkışı sırasında görülmektedir.   Karakterlerin yatakta uyumadan yatarken yüzlerine düşen yarım ışık ve gölgeler, karakterlerin içinde bulunduğu tekinsizliği destekler nitelikte ışık kullanımına örnek oluşturmaktadır. Kimi sahnelerde ışığın kapanması, karanlık bir kare oluşması yönetmen tarafından diğer sahneye geçiş öğesi olarak kullanılmıştır.

Oyunculuk: Karakterlerin profesyonel oyuncular tarafından canlandırıldığı filmde, yönetmenin diğer filmlerinde de olduğu gibi oyunculuk doğal ve abartısızdır.  İnandırıcı oyunculuk sayesinde film akışı kesintisiz bir şekilde devam eder.

İçerik: “Karanlık” Üstüne Öyküler sersinin ikinci filmi olan İtiraf, birinci film olan Yazgı ile aynı sene yapılmıştır. Filmin ana karakterleri burjuva sınıfa mensup Mühendis Harun ve eşi Nilgün’dür.  Filmin başında iş için İstanbul’a giden Harun ani bir kararla evine döner ve eşinin kendisini aldattığını anlar.  Dışarıda yenen bir akşam yemeği sırasında Harun, Nilgün’ü duyduğu kuşkular hakkında konuşmaya zorlar. Öfke, kıskançlık ve Nilgün’ün anlamazlıktan gelen tavırları sonucu ikili arasındaki ilişki iyice gerilir.  Evde yaşanan tartışmalarla kopma noktasına gelen gerginlik; aşk, sevgi, nefret, merhamet gibi duyguların patlamasıyla daha da karmaşık bir hal alır. Film boyunca geçmiş ile hesaplaşma, suçluluk duygusu, İtiraf etme ve edememe, bunalım gibi duygular yaşanmaya devam eder.  Harun’dan ayrılan ve kendi yoluna devam eden Nilgün’ün hikâyesini filmin sonuna doğru ortak arkadaşlarından dinleriz.  Yaşadıklarından uzaklaşmak isteyen Harun başka bir ile yerleşecektir fakat duyduklarından etkilenir ve tekrar yalnız kalmış olan Nilgün’ü görmeye gider.  Tereddütlerine rağmen Nilgün ile konuşur ve kendisiyle tekrar birlikte olması için teklifte bulunur.  Film sonu açık bir şekilde biter. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder