MASUMİYET
(1997)
Çekim:
Genel olarak Masumiyet’te
kullanılan çekimler diyalogları ve hareketleri gösteren boy çekimi/bel plan
(medium shot), mekanları gösteren genel plan ve karakterleri gösteren yakın
plan çekimlerdir. Mekanları gösteren
genel plan çekimlerde, odanın tavana yakın üst köşesinden (güvenlik kamerası
benzeri) plonje çekimler yapıldığı görülebilir.
Diğer filmlerine oranla, Demirkubuz Masumiyet
filminde televizyon görüntülerine oldukça geniş yer ayırmıştır. Televizyon görüntülerinin çoğunda karakterlerin izlemekte olduğu filmden
bölümler vardır. Filmin sonuna doğru
televizyon görüntüleri ileriye atlayış[1]
(flash-forward) olarak kullanılmış ve izleyiciye Orhan’ın ölümü hakkında bilgi
verilmiştir. İki karakteri aynı karede
gösteren diyalog sahnelerinde net alan derinliğinden çok bir karakterin net
diğerinin bulanık (flu) olduğu seçici alan derinliği kullanılmıştır. Üçüncü Sayfa’da, Yazgı’da ve Bekleme Odası’nda
da olduğu gibi “çerçeve içinde çerçeve” denilebilecek kapıların içlerinden
yapılan çekimler bulunmaktadır. Kapılar
ve çeşitli pencerelerden iç içe kadrajlar oluşturulmuştur. Filmin tek bir sahnesinde, Yusuf dışarıda
dolaşırken el kamerası kullanılmış ve sallanan, sarsılan, yamuk kadrajlı
diyebileceğimiz bir çekim yapılmıştır.
Film boyunca benzer bir çekim daha görülmediğinden bu el kamerası çekim
filmin geneline aykırı bir durum oluşturmuştur.
Ses: Doğal ortam sesleri filmin
geneline hakimdir. Yönetmenin diğer
filmlerinde de izlenebileceği gibi, televizyon sesi filmin değişik sahnelerinde
kullanılmıştır. Bu sahnelerde
televizyondaki sesin Yeşilçam filmlerinden sesler ve parçalar kullanılmaktadır.
Bekleme
Odası filminde olduğu gibi, Masumiyet
filminin tek bir sahnesinde bir kereye mahsus geçen uçak sesi
duyulmaktadır.
Müzik: Masumiyet filminde, yönetmenin diğer filmlerine oranla destekleyici
müzik kullandığı sahneler çok daha fazladır.
Bu müzikler Cengiz Onural tarafından yapılmıştır ve tema müziği
niteliğindedir. Filmin künyesinde müzik parçalarının adlarına dair herhangi bir
kayıt bulunmamaktadır.
Çevre Düzeni: Masumiyet, Demirkubuz’un iç mekan sahneleri dış mekan sahnelere
göre daha yoğun kullandığı filmlerindendir.
Farklı illerde geçen sahneler yolculuk teması ve otobüs içinden çekilen
yol görüntüleriyle birleştirilmiştir.
Filmede kullanılan iç mekanların odak noktasını oteller ve otel odaları
oluşturur. Bu otel odaları karanlık,
basık ve izbe yerlerdir. İç mekan
sahnelerin çekildiği diğer yerler arasında filmin açılışının yapıldığı cezaevi
müdürünün makam odası, hastane, Yusuf (Güven Kıraç)’un ablasının evi, çorbacı,
pavyon, karakol, Aydın’daki otel, dinlenme tesisleri, İstanbul’daki kahve,
İstanbul’daki otel ve filmin kapanış sahnesini oluşturan Mevlüt Amca’nın
sinemacılar sokağındaki yeri vardır. Masumiyet’in dış mekan sahneleri ise
sokaklarda, otogarda, kır/piknik alanında, otel ve pavyon girişlerinde,
lunaparkta ve çeşitli otobüslerinde içinde, yolda geçer. Karakterlerin televizyon izlerken çekilmiş
sahneleri de sahneler arası bağlantıları sağlar.
Giysi: Zeki Demirkubuz’un diğer
filmlerinde olduğu gibi bu filmde de sosyo-ekonomik olarak alt sınıfa ait ve
geçim darlığı çeken karakterler ön plandadır.
Film boyunca kullanılan giysiler bu durumu destekler niteliktedir.
Karakterler fazlaca giysi değiştirmemektedir, pantolon, gömlek, kazak gibi
gündelik ve mütevazı giysiler giymektedirler.
Dışarıya çıktığında Bekir’in kafasına taktığı kasket dikkati çeker.
Gündelik yaşamına aksine pavyonda çalıştığı zamanlarda Uğur çok daha renkli ve
frapan giysiler içinde görülmektedir.
Kurgu: Filmin genelinde kısa
çekimlerden oluşan hızlı bir kurgu dikkati çekerken Bekir’in hikayesini
anlattığı monolog kısmında daha yavaş ve uzun çekimlerden oluşan bir kurgu
vardır. Çekimler arasında noktalama
kesme şeklinde yapılmıştır. Anlatım bakımından incelediğimizde düz
anlatımlı bir kurgu kullanıldığını görürüz.
Filmin sonunda Uğur’un ve Zagor’un öldüğünü izleyiciye anlatan bir ileri
atlayış vardır. Bu atlayışı Yusuf ile
Çilem’in İstanbul yolculuğu sırasında dinlenme tesislerindeki televizyon yayını
sırasında görülür. Uyum açısından
incelendiğinde filmin genelinde devinimde, çekim ölçeğinde, kamera açısında,
ışıkta, renkte giysi ve donanımda devamlılıktan bahsetmek mümkündür.
Işık:
Demirkubuz, diğer filmlerinde olduğu gibi, Masumiyet filminde de ortamda bulunan doğal ışığın dışında ek ışık
kullanılmamıştır. Birçok sahnede kapının
kapanmasıyla kaybolan ışık, karanlık bir kare oluşturmuş ve bu durum yönetmen
tarafından diğer sahneye geçiş öğesi (fondü) olarak kullanılmıştır. Film
boyunca ortam ışığı dengeli bir şekilde kullanılmıştır. Karakterlerin yaşadığı kıstırılmışlık ve
sıkıntı hissini destekleyecek şekilde, bazı sahnelerde ışık oldukça karanlık
tutulmuş, karakterlerin yüzleri yarı görünür kılınmıştır.
Oyunculuk: Masumiyet filminde oyunculuk güçlü fakat abartıdan uzak, doğaldır. Yönetmen filmde profesyonel oyuncularla
çalışmıştır.
İçerik: Masumiyet Yusuf’un hapishane müdürünün odasında, cezasının bitmiş
olmasına rağmen hapishanede kalmak istediğini belirttiği sahne ile başlar. Yusuf’un gidecek ve yanında kalacak kimsesi
yoktur. Bu isteği yasal olmadığı için
hapishane müdürünce reddedilen Yusuf, hapishaneden çıkınca adı verilmeyen bir
taşra şehrindeki köhne bir otele yerleşir.
Burada Çilem’in hastalığı nedeniyle
Uğur ve Bekir ile tanışır. İlerleyen
zamanda Bekir, Uğur’la olan ilişkisini ve bu ilişkinin geçmişteki öyküsünü
Yusuf’a anlatır. Bekir’in anlattığı
hikâye aynı zamanda Demirkubuz’un Kader
filminin konusunu oluşturur. Bir gün Uğur ve Bekir, Bekir’in kıskançlığı
yüzünden tartışırlar ve bu tartışma sonunda Bekir kendisini vurur. Bekir’in ölümü üzerine Yusuf onun yerine
geçer ve bir süre sonra Bekir gibi davranmaya başlar. Uğur’u sevmesine ve
kıskanmasına rağmen Yusuf da Uğur’dan karşılık alamaz. Zagor’un hapisten kaçması üzerine Uğur
Çilem’i Yusuf’a bırakarak Zagor ile beraber kaçar. Çilem’i annesine götürmek isteyen Yusuf
İstanbul’a vardığında izleyici Uğur’un ve Zagor’un öldüğünü anlar fakat Yusuf
bundan habersizdir.
İşlenen
Temalar: Masumiyet filminde
yönetmenini işlediği temalar yalnızlık, taşra hayatı, çaresizlik, hayat
mücadelesi ve kaygıdır. Bu temalar yönetmenin diğer filmlerinde işlediği
temalar ile örtüşür. Nitekim bu filmden dokuz yıl sonra çekilen Kader (2006), Masumiyet filmindeki öykünün öncesini anlatmaktadır. Dolyasıyla Masumiyet ve Kader yalnızlık, çaresizlik, tutku, aşk gibi ortak temaların
işlendiği filmlerdir.
[1] İleriye
atlayış: Sinema
anlatımında, şimdiki zamandan gelecek zamana geçiş; gelecek zamanı bilinçli
olarak önceden kavrayarak davranışları, tasarıları buna göre düzenleme ve bunu
yansıtma. İng.: flash forward Fr.: "flash-forward",
"flash-back" inverse. (www.kurgu.tv Sinema ve
Televizyon Terimleri Sözlüğü)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder