C
BLOK (1994)
Çekim: C Blok filminde yönetmenin baş, omuz, göğüs, bel ve boy çekimleri
birbirleri ile değişimli olarak kullandığı görülmektedir. Zaman zaman karakterin gözünden yapılan öznel
çekimler[1]
hem şehir manzaralarını hem de diğer karakterleri izleyiciye gösterir. Genel
planlar ile karakterlerin içinde bulunduğu mekanlar (özellikle dış mekanlar)
izleyiciye sunulmuştur. Açı-karşı açı[2]
çekimlere özellikle diyaloglar sırasında yer verilmiştir. Yönetmenin diğer filmlerinde pek görülmeyen
soldan sağa yatay çevrinmeler (pan) C
Blok filmi boyunca kullanılmıştır.
Kamera görüş açısı olağan görüş noktasında tutulmuş, C Bloğun üst
katlarını göstermek için alçak görüş noktasından da çekimler yapılmıştır. Arabanın içinden yapılan yol çekimleri de
bulunmaktadır.
Ses:
Genel olarak sessizliğin hakim olduğu filminde çoğunlukla ortam sesleri
duyulmaktadır. Bu seslere ek olarak
zaman zaman televizyon sesi duyulur. Televizyon sesine ek olarak, özellikle
filmin başında çeşitli makine sesleri dikkati çekecek kadar gürültülü
yansıtılmıştır. Diyalogların ön planda olduğu filmde dış sesler arka planda
kalmaktadır. Filmin sonunda ana
karakterin sesi dış ses olarak manzara çekimleri üzerine hikâyeyi izleyiciye
aktarmaktadır.
Müzik: Filmde müzik kullanımı dört
noktada gerçekleşmektedir. Özellikle
filmin sekseninci dakikasında uzun süreli minimal müzik kullanımı
görülmektedir.
Çevre Düzeni: İç mekânların ve dış
mekanların dengeli olarak kullanıldığı C
Blok filminde içeriyi ve dışarıyı birbirine bağlayan apartman girişi ve
blok balkonları geçiş unsuru olarak düşünülebilir. Filmde geçen iç mekanlar
arasında arabaların içleri, blok asansörü, Tülay’ın (Serap Aksoy) evi, kapıcı dairesi, Fatoş’un iş
yeri ve Fatoş’un evi sayılabilir. Dış
mekanlara örnek kullanımlar ise apartmanın önünü, deniz kenarı açık hava
mekanları, telefon kulübesini, parkı, yolları ve çeşitli şehir manzaralarını
içerir. Filmin geçtiği iç mekanlar
burjuva yaşam stiline ait, büyük, zengin fakat iç karatıcı/karanlık bir yapıya
sahiptir. Dış mekanlarda yapılan
çekimlere ise bulutlu yarı karanlık bir hava hakimdir. İç mekanlardaki donatım, bezem (dekor)
içerisinde doğal bir kullanıma sahiptir.
Giysi: Giysi ve makyaj abartısız,
karakterlere ve karakterlerin sosyo-ekonomik durumlarına uygun olacak şekilde
seçilmiştir. Filmin ana karakteri Tülay yaşadığı zengin burjuva sınıfa uygun,
hizmetçisi Aslı ise daha düşük gelirli sınıfa uygun giysiler giymektedir. Filmin başında Aslı’nın ev sahibi Tülay’ın
giysilerini giymesi, üst sınıfa özenmesinin bir göstergesidir.
Kurgu:
Uzunluk bakımından incelendiğinde kısa ve uzun çekimlerin düzensiz,
karışık dizilmesinden oluşan çapraşık[3]
bir kurgu yapısı filmin genelinde görülmektedir. Anlatım açısından kurgu, düz
anlatım ile başlayan fakat filmin devamında geriye dönüşlerin olduğu almaşık
kurgu[4]
yapısındadır. Çekimler arası
noktalamalar genellikle kesme biçimindedir fakat filmin sonlarına doğru
Halit’in katili kovalaması ve sonrasında blok etrafındaki koşusu sırasında
yıldırım[5]
geçişi olarak isimlendirilen noktalamalar kullanılmıştır. Bir bütün olarak bakıldığında film ve hikaye
akışı zaman zaman şehir manzaraları ile kesilir. Aslı’nın ayna karşısındaki hazırlığı
sırasında da uyum (continuity) bakımından devinimde uyumun bozulduğunu ve
görüntüde atlamaların kullanıldığını görebiliriz. Uyum açısından çekim ölçeğinde, kamera
açısında, ışık, renk, giysi ve donatımda devamlılık vardır.
Işık: Filmlerinde çok büyük oranda
doğal ortam ışığını tercih eden yönetmen, bu filminde de doğal ışık altında
çekim yapmıştır. Gece sahnelerinde
görüntüyü desteklemek için karakterlerin içinde oturdukları arabanın iç ışığı
ek ışık olarak kullanılmıştır. Genel
olarak bakıldığında ışık, ana karakterin sıkıntısını destekleyecek şekilde,
oldukça karanlık olarak kullanılmıştır.
Oyunculuk: C Blok filminde profesyonel oyuncular, abartısız ve doğal bir
şekilde oyunculuklarını sergilemişlerdir.
İçerik: Modern bir sitede geçen C Blok filmi, açıklayamadığı bir sıkıntı
ile yaşayan Tülay’ın, hizmetçisi Aslı (Zuhal Gencer)’yı kapıcının oğlu Halit
(Fikret Kuşkan) ile yatakta yakalayıp,
durumu sorgulaması ile başlar. Evde
bunaldığını söyleyen ve sık sık kendisini dışarı atan Tülay, çoğunlukla deniz
kenarına kaçar. Evliliği de sıkıntılı
olan Tülay aslında film boyunca oldukça sessizdir fakat diğer insanlarla olan
ilişkisi soğuk, sert ve zaman zaman agresiftir. Tülay sorgulamaya başladığı
monoton hayatından kurtulmak için bir çıkış yolu aramaktadır. Demirkubuz C Blok filminde insanoğlunun çaresizliklerini, seçimlerini,
kıskançlıklarını, bunalımlarını, arayışlarını ve samimiyetini sorgulamaya
çalışmaktadır.
İşlenen Temalar: Zeki Demirkubuz C Blok filminde şehir hayatı, ilişkiler, sıkıntı, çaresizlik ve
ihanet gibi diğer filmlerinde de sıkça görülen temaları işlemiştir.
[1] Öznel
çekim: “Filmdeki kişilerden birinin duygularını, o anda duyduklarını yansıtmak
istediğinde sinemacı tekil birinci kişi anlatısına başvurabilir. Alıcının
merceği o kişinin yerini alır; izleyici de olayları, varlıkları, durumları o
kişinin görüş noktasından izler, yani izleyicinin görüşü bu kişinin görüşü ile
birleşir.” (Nijat Özön, Sinema Sanatına
Giriş, 2008, agora kitaplığı, s. 141)
[2]
Açı/karşı açı çekimi: Genellikle, karşı karşıya konuşan iki kişiyi sırayla
göstermede kullanılan ve birbirinin karşıtı iki açıdan çevrilen iki ayrı
çekimin ortaya çıkardığı durum.
plan - kontr plan İng.: reverse (angle), matched shot, matching shot, shooting and reverse angle, shot - reaction shot, ping-pong shot (www.kurgu.tv Sinema ve Televizyon Terimleri Sözlüğü)
plan - kontr plan İng.: reverse (angle), matched shot, matching shot, shooting and reverse angle, shot - reaction shot, ping-pong shot (www.kurgu.tv Sinema ve Televizyon Terimleri Sözlüğü)
[3] Çapraşık
kurgu: Uzun ve kısa çekimlerin belirli bir ritmik düzende kurgulanmadığı,
karışık olarak arka arkaya kullanıldığı kurgu yöntemi.
[4] Almaşık
kurgu: Koşut
gelişimi ya da zamandaş gelişimi gerçekleştirmek amacıyla başvurulan bir kurgu
çeşidi. İng.: cross cutting,
inter cutting, cut back, switch back (www.kurgu.tv Sinema ve Televizyon
Terimleri Sözlüğü)
[5] Yıldırım
Geçişi: Bir
çekimin sonunda ve bunu izleyen çekimin başında alıcının çok hızlı
çevrinmesiyle görüntülerin birbirine geçmiş biçime girmesi, bulanıklaşması,
seçilmez oluşundan yararlanarak gerçekleştirilen noktalama. İng.: whip
pan, flash pan, swish pan, zip pan, flip pan, blur pan, pan blur, scanning (www.kurgu.tv
Sinema ve Televizyon Terimleri Sözlüğü)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder